کد خبر: 191206
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷

سایپادیزل با تدوین برنامه‌ای جامع و هدفمند و با نمایش محصولات جدید و شرایط متنوع پیش‌فروش و فروش خودروهای تجاری در نمایشگاه خودرو اهواز حضوری فعال خواهد داشت.

به گزارش اخبار خودرو ، مدیر بازاریابی شرکت سایپادیزل از انجام مقدمات لازم برای حضور چشمگیر این شرکت در دوازدهمین نمایشگاه صنعت خودرو اهواز خبر داد.

به گفته ابوذر مصلحی، سایپادیزل با تدوین برنامه‌ای جامع و هدفمند و با نمایش محصولات جدید و شرایط متنوع پیش‌فروش و فروش خودروهای تجاری در نمایشگاه خودرو اهواز حضوری فعال خواهد داشت.

در این راستا، محصولاتی چون کشنده ولوو FH500، کشنده ولوو FH460، ولوو FMX، دانگ فنگ T480 و کامیونت الوند ۸ تن خواب‌دار، در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

[caption id="attachment_191215" align="aligncenter" width="700"]Volvo_FMX_10x4_dump_truck_2014._Spielvogel_1 Volvo_FMX_10x4_dump_truck_2014._Spielvogel_1[/caption]

شرکت سایپادیزل با در اختیار گرفتن فضایی بالغ بر ۴۰۰ مترمربع در قالب سایر شرکت‌های گروه خودروسازی سایپا، به نمایش و معرفی دستاوردهای خود خواهد پرداخت.

این حضور همراه با نخستین نمایش و معرفی عمومی محصول جدید ولوو FMX اولین کامیون کمپرسی با گیربکس اتوماتیک در ایران خواهد بود. در همین خصوص و نیز در خصوص دستاوردهای حضور سایپادیزل در نمایشگاه خودروی تهران که تا جمعه گذشته دایر بود، گفت‌وگویی با ابوذر مصلحی، مدیر بازاریابی این شرکت انجام داده‌ایم که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

چه محصولاتی را در نمایشگاه امسال صنعت خودروی ایران ارائه کردید؟ در نمایشگاه امسال FH500 تک‌محور و کامیونت فوتون ۸٫۵ تن و محصول جدید KX480 از گروه دانگ فنگ را در نمایشگاه ارائه کردیم.

آیا این محصول KX دانگ فنگ اولین باری است که عرضه می شود؟ این محصول پیش از این هم عرضه شده است اما چون هم زمان روی خط تولید هم قرار دارد، تقریبا می توان گفت با تولید و عرضه هم زمان شده است و احتمالا در هفته جدید به بازار عرضه خواهد شد.

آیا برای محصولاتی که در نمایشگاه ارائه شد، شرایط فروش نمایشگاهی هم در نظر گرفته بودید؟ در نمایشگاه محصولات را بیشتر به صورت پیش فروش عرضه کردیم که ولوو FH500، FH کشنده و FMX کمپرسی (که اولین کمپرسی اتوماتیک ایران محسوب می شود) و همچنین FM460 باری را به صورت پیش فروش در این نمایشگاه ارائه کردیم. این در حالی است که فروش سایر محصولات شرکت به صورت عادی برقرار بوده است.

[caption id="attachment_191216" align="alignright" width="61"]ابوذر مصلحی ابوذر مصلحی[/caption]

کامیون FH500 را به قیمت ۴۷۳ میلیون تومان به فروش رسانیدم. همچنین کشنده FM (که کشنده‌ای اقتصادی است) ۳۸۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. FM باری نیز با قیمت ۴۶۹ میلیون تومان و FMX با قیمت ۴۷۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. به این محصولات ۲ سال یا ۲۰۰ هزار کیلومتر خدمات تعلق می‌گیرد و گارانتی آن‌ها که تحت نظر ولوو و به‌صورت جهانی ارائه می‌شود، در سایر کشورها معتبر است

چه قیمتی را برای این خودروها در نظر گرفته بودید؟ کامیون FH500 را به قیمت ۴۷۳ میلیون تومان به فروش رساندیم. همچنین کشنده FM (که کشنده ای اقتصادی است) ۳۸۵ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. FM باری نیز ۴۶۹ میلیون تومان و FMX با قیمت ۴۷۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

خدمات پس از فروش این خودروها چگونه است؟ به این محصولات سایپادیزل مانند دیگر خودروهای کاروتجاری ۲ سال یا ۲۰۰ هزار کیلومتر خدمات تعلق می‌گیرد و گارانتی آن‌ها که تحت نظر ولوو و به صورت جهانی ارائه می‌شود، در سایر کشورها معتبر است.

آیا با توجه به گذشت بیش از یک سال از تحریم‌ها، بازار خودروهای کاروتجاری به‌ویژه در سایپادیزل تغییر کرده است؟ بازار خودروهای سنگین نسبت به ۶ ماهه اول سال وضعیت بسیار بهتری را تجربه کرده است که البته این تغییرات بیشتر خود را روی محصولات اروپایی نشان می‌دهند. در مورد محصولات چینی هم با توجه به طرح فروشی که ارائه کردیم توانستیم فروش خوبی را برای کشنده‌ها به‌ویژه البرز و کاوه به دست بیاوریم و چون موجودی این خودروها به اتمام رسیده بود، نتوانستیم آن‌ها را در نمایشگاه صنعت خودروی تهران نیز ارائه کنیم.

در زمینه نوسازی ناوگان فرسوده باری چه فعالیتی انجام داده‌اید؟ شرکت سایپادیزل در کمتر از ۱۰ روز توانسته است در این زمینه ۲۳۰۵ دستگاه ثبت‌نام کند که زمان تحویل آن‌ها از اسفندماه شروع می‌شود. همچنین از بین آن‌ها یازده دستگاه اول با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت تحویل مشتریان شده است. این در حالی است که بقیه موارد ثبت‌نام‌شده به مرور و با رعایت نوبت تحویل داده خواهد شد.

۲۳۰۵ دستگاه خودروی ثبت‌نام شده مالکیت خصوصی داشته‌اند یا شرکتی و از طرف ارگان و سازمان خاصی بوده‌اند؟ این تعداد خودروی ثبت‌نام شده هم از طرف مالکان شخصی و هم شرکتی شامل شرکت‌های حمل‌ونقل بوده اما هیچ‌یک از ارگان‌های دولتی در این طرح حضور نداشته‌اند. البته در این زمینه با سازمان‌های شهرداری‌ها دو قرارداد بسته‌ بودیم که براساس آن قرار بود فوتون را به عنوان خودروهای آتش‌نشانی و حمل‌ زباله استفاده کنیم. سال گذشته در این زمینه یک قرارداد ۵۰۰ دستگاهی به امضا رسید و شامل ۳۰۰ دستگاه خودروی زباله و ۲۰۰ دستگاه آتش‌نشانی می‌شد که طبق قرارداد تحویل سازمان شهرداری‌ها شد.

این تعداد خودرویی که تاکنون به منظور نوسازی ناوگان فرسوده ثبت‌نام شده‌اند، حداکثر تا چه زمانی تحویل خواهند شد؟ این خودروها حداکثر تا اردیبهشت سال ۱۳۹۷ تحویل مشتریان و مالکان شخصی و شرکتی خواهد شد.

پیش‌بینی شما از سهمی که سایپادیزل در نوسازی ۶۵ هزار خودروی فرسوده بالای ۲۵ سال خواهد داشت، چیست؟ ظرفیت خطوط تولید سایپادیزل تقریبا سالانه ۱۳ هزار دستگاه است اما مشارکت در نوسازی خودروهای فرسوده با مباحثی همچون بودجه مورد نیاز همراه خواهد بود که سازمان راهداری و بهینه‌سازی سوخت طبق تبصره ۱۲ باید در این زمینه همکاری‌های لازم را به عمل بیاورند. از سوی دیگر بانک‌ها باید تسهیلات مورد نیاز را به این طرح اختصاص دهند. در کل تا امروز اقدامات خوبی در این مورد انجام شده است. امیدواریم که سال آینده این تعداد افزایش پیدا کند و خودروهای فرسوده بیشتری در این طرح نوسازی شوند.

به منظور تسریع روند نوسازی ناوگان چه سازمان‌هایی باید این طرح و اجرای آن را پیگیری کنند؟ آیا متقاضیان برای دریافت وام چرخه سختی را طی خواهند کرد؟ بیش از هر ارگانی، سازمان راهداری در این طرح دخیل است اما چون خودروسازان باید مستقیم با بانک‌ها قرارداد امضا کنند کمی زمان‌بر خواهد بود. به نظر می‌رسد که هم سایپادیزل و هم دیگر خودروسازان طی یک یا دو هفته آینده امور مربوط به آن‌ را انجام خواهند داد. وام‌های مربوط به نوسازی ناوگان به این صورت است که ۱۱ درصد آن را متقاضی تعویض خودرو و ۹ درصد آن را سازمان راهداری پرداخت خواهند کرد.

همچنین براساس قراردادهایی که خودروسازان دارند، بازپرداخت بخشی از وام‌ها را هم آن‌ها برعهده می‌گیرند. به عنوان مثال شرایط بانک توسعه تعاون که برای تحویل ۱۱ خودروی اول با شرکت سایپادیزل همکاری کرد، مناسب بود و متقاضی به این منظور نیاز به دو ضامن راننده‌ای داشت که از کارت هوشمند برخوردار باشند و یک ضامن کارمند یا کاسب.

تنها مشکل این است که در شعبات مختلف یک بانک ممکن است شرایط متفاوتی اعمال شود و سیستم و دستورالعمل خاصی در این زمینه وجود نداشت. اما به نظرم همکاری بانک توسعه و تعاون در نوسازی هم با ساییادیزل و هم با دیگر خودروسازان عالی بود.

نوسازی ناوگان تنها خودروهای سنگین را دربرمی‌گیرد یا برنامه‌ای هم برای جایگزینی خودروهای نیمه‌سنگین در نظر گرفته شده است؟ در‌حال‌حاضر مباحثی برای نوسازی خودروهای سنگین مسافری مانند اتوبوس و مینی‌بوس و همچنین خودروهای سبک شهری هم مطرح و اقداماتی در این زمینه انجام شده است که احتمالا مقررات مربوط به آن‌ها نیز تا اردیبهشت ماه اعلام خواهد شد. در این صورت شرکت سایپادیزل در نوسازی کامیونت‌ها با مدل فوتون فعالیت خواهد کرد.

خارج از بحث نوسازی و جایگزینی خودروهای فرسوده، پیش‌بینی شما از فروش سایپادیزل در سال آینده (۱۳۹۶) چیست؟ در شرایط فعلی پیش‌فروش محصولات اروپایی سایپادیزل شامل برند ولوو بسیار خوب بوده و تقریبا تا مرداد ماه این پیش‌فروش انجام شده است. بازار خودروهای تجاری نسبت به بازار خودروهای سواری متفاوت است.

بازار این خودروها رابطه مستقیم با نوع بودجه، تخصیص آن و رشد اقتصادی (GDP) دارد. مرکز پژوهش‌های مجلس و دولت در مورد GDP اعلام کردند که این نرخ بالای ۵ باشد، به نظرم اندازه بازار خودروهای تجاری که امسال بین ۱۰ تا ۱۲ هزار دستگاه بود، سال آینده حدود ۱۵ تا ۱۷هزار دستگاه خواهد بود که به طور معمول سهم سایپادیزل در این میان ۲۵ تا ۴۰ درصد سهم بازار را در اختیار می‌گیرد.

این در حالی است که اندازه بار رو به کوچک شدن است و اگر به آمار تولیدات شرکت‌ها نگاهی بیندازید، از میزان تولید کشنده کم و به کامیونت اضافه می‌شود. طبق آمار وزارت صمت حدود ۵۳ درصد تولیدات کارخانه‌های تجاری‌ساز کامیونت است. این مساله به عدم رونق حمل‌ونقل و کافی نبودن صادرات و واردات شرکت‌ها به سمت بارهای کوچک داخل‌شهری روی می‌آورند.

برای شما به عنوان یک تولیدکننده خودروهای سنگین، این وضعیت و بزرگ شدن بازار خودروهای نیمه‌سنگین و سبک تجاری، بهتر است یا خیر؟ هرچند سایپادیزل به تولید کامیونت نیز می‌پردازد اما به هر حال تولید کشنده‌‌ها معروف است. سالانه حدود ۱۷۰۰ تا ۲ هزار دستگاه کامیونت تولید می‌کنیم. در شرایط کلی این قضیه برای صنعت حمل‌ونقل خوب نیست.

با توجه به این‌که خودروهای اروپایی از بازار بهتری برخوردارند آیا تصور می‌کنید محصول چینی شما هم بتواند بازار خود را حفظ کند؟ از آنجا که محصول KX480 را به ایران وارد کرده‌ایم و با توجه به مشخصات فنی این محصول و تست‌هایی که روی آن انجام شده، شرکت به بازار این محصول بسیار خوش‌بین است.

این محصول از موتور ۴۸۰ کامینز بهره می‌برد. همچنین گیربکس ZD آلمان روی آن نصب شده و مشخصات فنی آن بسیار به محصولات اروپایی نزدیک است و به طور قطع جزو دو محصول چینی اول در بازار ایران خواهد بود. در برنامه سال ۱۳۹۶، فروش ۵۰۰ دستگاه از این خودرو را پیش‌بینی کرده‌ایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =